:: harapan ramadhan ::

HARAPAN RAMADHAN

Ku mengharapkan Ramadhan

Kali ini penuh makna

Agar dapat kulalui

Dengan sempurna
Selangkah demi selangkah

Setahun sudah pun berlalu

Masa yang pantas berlalu

Hingga tak terasa ku berada

Di bulan Ramadhan semula
Puasa satu amalan

Sebagaimana yang diperintahNya

Moga dapat ku lenturkan

Nafsu yang selalu membelenggu diri

Tiada henti-henti
Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja

Tuhan pimpinlah daku yang lemah

Mengharungi segalanya dengan sabar

Kita memohon pada Tuhan diberikan kekuatan

Ku merayu pada Tuhan diterima amalan
Selangkah demi selangkah…

Dengan rahmatMu oh Tuhanku…

Ku tempuh jua

:: ramadhan ::

KELEBIHAN RAMADHAN



Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.
1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-
2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-
3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-
4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-





5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-


PENERANGAN HADIS
1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.
2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.
3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.
4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.
5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.
6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.
7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.
8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.
9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.
10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.
11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.
Biografi
1. Kitab Fadhailul Awqat oleh imam Al-Baihaqi,ditahqiq oleh Adnan Abdul Rahman MajidAl-Qaisi,Maktabah Al-Mnarah,Makkah.
2. Fathul Bari syarah sohih Bukhari oleh Ibn Hajar Al-'Asqalani
3. Syarah sohih Muslim oleh imam An-Nawawi.

:: terawih ::

Lafaz Niat Solat Terawih

Lafaz Niat Sembahyang Terawih: (Solat Sendiri)

Usolli Sunnatal Taraawihi Rak'ataini Lilaahi Ta'ala
Sahaja aku Solat Sunat Tarawih dua rakaat kerana Allah Ta'ala

Lafaz Niat Solat Tarawih: (Solat Berjemaah)
Sahaja aku solat sunat Tarawih dua rakaat(Imam atau makmum) kerana Allah Ta'ala
Solat Tarawih adalah solat selepas waktu Isyak dalam bulan Ramadhan. Solat ini hukumnya Sunat Muakkad, boleh dilakukan sendiri atau berjemaah, Jumlah rakaat Solat Tarawih 20 rakaat dengan 10 salam . Lebih baik dengan berjemaah .
Pada tiap rakaat surah yang dibaca adalah (selepas Al-Fatihah) menurut yang dikehendaki tapi diutamakan surah Al-Ikhlas

Hukum - Sunat muakkad (sunat yang sangat dituntut)
Bilangan Rakaat:

- 8 rakaat dan ditambah 3 rakaat sembahyang witir

- 20 rakaat dengan ditambah dengan 3 rakaat sembahyang witir.
Cara Solat Tarawih:

- Waktunya selepas menunaikan sembahyang Fardhu Isyak

- Biasanya selepas jemaah selesai menunaikan solat sunat dua rakaat selepas solat Isyak

- Ditunaikan dengan kumpulan dua rakaat, pada tiap-tiap satu kali takbiratul-ihram

- Ada juga dengan 2 kali 4 rakaat masing² dengan sekali salam setiap selesai 4 rakaat

Rukun sembahyang sunat Tarawih ini sama sahaja dengan rukun sembahyang yang lain.

:: housemate sem 1♥ ::




~ SARAWAKIAN ~

dengan c katy..teman msa senang n susah hehe....
1 kmpg...1 negeri....1 rumah...1 inspirasi...1 matlamat...



housemate sem 1...pa-a, budak johor..
nad - budak perak...roomate...
katy....
morrie - sarawak....budak usahawan...
n c lowww....org sabah bhaaa!! hehehe..



pa-a......roomate katy...
thx kt penghulu..tlg snap hik2


friend 4-ever

:: ramadhan ♥ ::


selamat menyambut bulan ramadhan aizah ucapkan kt semua umat islam..
sedih puasa di perantauan..
mkn pun mcm dah x slera..
stiap hari mkn mknan urmm_____
rndu kt masakan mak....rndu sgt2...

:: movies ::

video

❤ Tragedi Cinta 


mmber upsi ...





1st day mmg blur lah..◕‿◕
huhu..cian btul..
smpai nk cari kelas pun susah ahha...
lawak bha kenangan pertama kali kelas mula..
di sebabkan terlalu neves...
dewan kuliah depan mata pun x nmpak...
ui na!!!!!!!!! mati haha..




ni gambar sebelum masuk kelas cik Amily....
best la jga huhu...


wif farah n zana......best kwn gn die org !!
 kirim salam ya dengan abg motor hahaha..
kmi tumpang bergmbar huhu... ^_^


xde tmpt yg lebih elok????
huhu....c comeyyy illa n ira.....
sygg korang
yg baju oren tu 
kwn pompuan pertama yg aku jmpa d UPSI
.. msa kelas hehe..


ni msa taklimat perpustakaan..
wlupun penattt p sempat gak bergambar..
SEMANGAT YA D CTU hahaa!!
far n yatie....ank dara ganu hee...manis..



ahaha......2 jejaka yg cnp...
p best....
die org laki pertama yg brkwn dngn kmi d upsi..
masa lab Puan Nadia...
besttt...sbb x tension haha...


knk2 ribena..
BORNEO MARIII !!


:: muslimah ::

muslimah ...
yang sejati adalah muslimah...
yang menjaga luar dan dalamnya.....


semoga hijab menjadi pakaianmu..
semoga kesucian menjadi amalanmu..
semoga kesopanan menjadi perhiasanmu..
semoga syurga menjadi tempatmu...



bukan emas permata yg mencantikkan anda ..
melainkan yg mempercantikkan anda..
adalah akhlak anda...
dan kekayaan anda adalah etika anda ....


tidak semua perempuan itu adalah muslimah...
muslimah itu saringan wanita...
ibarat bunga yg pelbagai rupa...
mujahadah...
istiqamah,.....
tabah.....

sedih sngt2...

xde pun yg tlg kjutkan...
p xpelah...sbr jak lah wahai hati...
sesungguhnya semua ni cubaan k...
sbr2...